Forside

I Taleværkstedet underviser og rådgiver jeg med retorikkens værktøjer, teorier og metoder. Jeg tilbyder leveringsdygtighed i det levende ord både mundtligt og skriftligt.

Alle har brug for en retoriker.

Undervisning

Jeg målretter min undervisning og mine kurser til situationen, modtageren og behovet. Jeg underviser mange forskellige steder og for mange forskellige målgrupper.

Jeg har bl.a. undervist på Krogerup Højskole, på Københavns Universitetet og i forskellige foreninger. Jeg går op i, at folk udvikler sig, når jeg underviser. Min erfaring er, at dette særligt sker gennem målrettede, praktiske øvelser.

Se under referencer, hvor jeg blandt andet har undervist.

Rådgivning

Individuel rådgivning

Et individuelt rådgivningsforløb giver mulighed for at arbejde mere fokuseret og koncentreret med den enkeltes behov. Et individuelt forløb kan bl.a. bestå af at filme forskellige øvelser og sammen se optagelserne for at finde ud af, hvad der er væsentligt at arbejde med, eller det kan være et skriftlig forløb med feedback på forskellige tekster.

På et individuel rådgivningsforløb kan vi fx arbejde med stemmebrug, indhold, disposition og struktur, at få et budskab klart igennem, troværdighed og kropssprog.


Stemmebrugsforløb

Da jeg er uddannet talelærer, kan jeg også tilbyde stemmebrugsforløb, hvor jeg arbejder med den enkeltes stemme. Hvis ens stemme hurtigt bliver hæs eller ikke kan tale en stor forsamling op, kan man med fordel gennemgå et forløb, der gør ens stemmebrug sund, sikker og mere fleksibel. Et stemmebrugsforløb er et meget konkret forløb, hvor jeg tilrettelægger et øvelsesforløb baseret på de udfordringer, den enkelte stemme har.

Om mig

Jeg hedder Louise Fischer-Nielsen og bor i København. Jeg er ved at færdiggøre min kandidatuddannelse i retorik pø Københavns Universitet. Jeg har i løbet af min kandidat uddannet mig som talelærer, så jeg kan både lave retoriske forløb og stemmebrugsundervisning.

Jeg bor på Nørrebro, men jeg kan sagtens tage rundt i landet. Dog vil jeg primært fokusere på Sjælland og hovedstadsområdet.

Udvikling

Jeg oplever både på mig selv og gennem min undervisning, at retorikken har de rette metoder til at gøre folk til bedre kommunikatører. Jeg holder af at se en udvikling hos dem, jeg underviser.

Det vigtigste i retorikken.

I retorikken er det vigtigste begreb for mig etos. Det betyder ens personlige troværdighed. At vi stoler på den, der taler, er forudsætningen for, at vi kan tale sammen og få vores budskaber klart igennem.

Om retorik

Retorik handler om, hvordan vi får folk til at tilslutte sig vores budskab, hvad enten det er en salgstale, en formidlende artikel, en politisk debat, en bryllupstale, eller vi fortæller en historie til en ven.

Retorik fokuserer på alle dele af kommunikation: indholdet, det sproglige, det stemmemæssige, udførelsen, kropssproget og den personlige troværdighed.

Retorikken giver værktøjer til at blive bedre til at tale, skrive, strukturere, disponere, bruge sin stemme, have sin krop med, tænke i målgruppe og publikum, skrive korrekt og levende og meget mere.

Referencer

Jeg har blandt andet erfaring fra følgende undervisning og rådgivning, skriftligt og mundtligt:

  • Morten Villadsen, fridykker: Rådgivningsforløb med fokus på feedback på det sproglige, struktur og opbygning i forbindelse med hans bog Hold Vejret, samt korrekturlæsning af bogen, transskribering og oversættelse. Hold Vejret udkommer i 2014, 2013-2014.
  • Sognepræst Helene Ferslev: Rådgivningsforløb med fokus på stemmebrug, fremførelse, prædikenskrivning og idegenerering, foråret 2013.
  • Stemmbrugsforløb med to teologistuderende, foråret 2013.
  • Fodboldspiller William Kvist: Rådgivningsforløb med fokus på interviewteknik, foråret 2013.
  • Jeppe Thure Thorup Andersen, fysioterapeut og lektor på Metropol: Rådgivningsforløb og feedback på det skriftlige og faglige artikler, 2012 og 2014.
  • Undervisningsforløb på Instituttet for Statskundskab: Jeg underviste på et fag i præsentationsteknik på formidlingstemaugen for 3. semester i september 2012. Der var pensum på 300 sider, og kurset gav de studerende 5 ECTS-point.
  • En workshop for DKG's ungdomsteam i mundtlig formidling, september 2012 og igen i september 2013.
  • To-dages kursus på Krogerup Højskole, URO, med fokus på kropssprog teoretisk og gennem praktiske øvelser, juli 2012.
  • Ugekursus på Krogerup Højskole, URO, med fokus på retorik mere generelt, teoretisk og praktisk, juli 2011.
  • Foredrag om retorikfagets historie og berettigelse hos DKG, 2012.
  • Foredrag om retorik på nettet hos FDF, 2012.
  • Jeg har desuden arbejdet i en kort periode hos Rhetorica, et kommunikationshus, der afholder kurser i retorik. Jeg var i foråret 2012 med som underviser på deres kurser, som jeg også var med til at udforme.

Værdier

Optimal overførsel af ny viden

Det er meget vigtigt for mig at mine klienter og dem, jeg underviser og rådgiver, får mest muligt ud af undervisningen. Desværre viser forskning i undervisning og overførsel af ny viden, at det kun er mellem 5% og 20% af det, folk lærer, som bliver appliceret i deres hverdag og job.

Jeg arbejder forskningsorienteret med den optimale overførsel af ny viden. Derfor er efterfølgende opfølgning, feedback og supervision med i mine undervisningsplaner. Det betyder konkret, at der cirka to måneder efter et undervisnings- eller rådgivningsforløb vil være en opfølgning og en samtale eller en feedbacksession inkluderet i prisen. Jeg vil gerne sikre, at dem, jeg underviser, får det optimale udbytte.

Faglighed

Min undervisning og rådgivning bygger på en lang tradition af retorisk forskning og retorisk praksis. Jeg underviser på baggrund af forskning, og det er vigtigt for mig at have rod i den retoriske faglighed.

Kontakt

Kontakt mig på mail talevaerkstedet@gmail.com, eller ring til mig på telefon (+45) 27505990.

Jeg ser frem til at høre fra dig.










Tegninger af Aske Hvidtfeldt | Hjemmeside af Julie Fischer-Nielsen